Wat is de Berichtenbox?
De Berichtenbox is uw persoonlijke brievenbus waarin u digitale post van de overheid ontvangt.
Voordelen
De overheid kiest voor de Berichtenbox, omdat dit veiliger is dan e-mailen. Ook wordt uw post niet als reclame gezien.
Wilt u uw post lezen in de Berichtenbox? Dan logt u veilig in met uw DigiD. Al uw overheidspost staat bij elkaar in één lijst, dus u kunt niets kwijtraken.
Voordelen op een rij:
- Uw overheidspost bij elkaar
- Makkelijk terug te vinden
- Altijd op tijd bezorgd
MijnOverheid als brievenbus
U kunt de Berichtenbox op MijnOverheid zien als een digitale brievenbus. Heeft u een inhoudelijke vraag over een brief in uw Berichtenbox? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die u het bericht gestuurd heeft. Bijvoorbeeld de Belastingdienst als u een vraag heeft over uw belasting of uw gemeente als u een vraag heeft over de verlenging van uw paspoort.
In de Berichtenbox kunt u, net als bij een echte brievenbus, alleen berichten ontvangen. Berichten versturen via de Berichtenbox is niet mogelijk.
Machtigen
Wilt u hulp? Dan kunt u iemand toestemming geven uw berichten te lezen. Dit noemen we machtigen.
Heeft u nieuwe post in uw Berichtenbox? Als u e-mailmeldingen aanzet, ontvangt u een e-mail als u een nieuw bericht ontvangt. Ook krijgt u een herinnering als er ongelezen post in uw Berichtenbox zit.
Bekijk uw Berichtenbox regelmatig, dan mist u geen digitale post. Net zoals u regelmatig uw brievenbus leegt, is het verstandig om uw Berichtenbox met regelmaat te bekijken.
U kunt uw berichten van uw inbox naar een archiefmap verplaatsen. Zo heeft u een goed overzicht van wat er in uw inbox staat.
Gooit u een brief weg uit uw Berichtenbox? Dan kunt u het bericht uit de prullenbak terug naar uw inbox verplaatsen. Heeft u het bericht ook verwijderd uit uw prullenbak? Dan kunt u het bericht niet meer terughalen. Wilt u de brief nog een keer ontvangen? Neem dan contact op met de organisatie die de brief heeft gestuurd.
Er zijn veel organisaties aangesloten op MijnOverheid, bijvoorbeeld de Belastingdienst, verschillende gemeenten, het Kadaster en het UWV. Maar nog niet alle overheidsorganisaties sturen hun digitale post via MijnOverheid. Mogelijk krijgt u daarom van uw gemeente (nog) geen digitale post via de Berichtenbox.
Bekijk aangesloten organisaties
U bepaalt zelf wie u digitale post via de Berichtenbox mag sturen. U kunt dit doen via Instellingen -> Organisaties Berichtenbox.
Papier en digitaal
Aangesloten organisaties kiezen zelf welke post zij digitaal versturen en welke niet. Heeft u gekozen om uw post digitaal te ontvangen? Dan krijgt u alleen de digitale post. Dit scheelt papier en is beter voor het milieu.
Sommige organisaties sturen post op papier en digitaal, ook als u kiest voor alleen digitaal.
Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan op de website van die organisatie.