Wat is de Berichtenbox?
De Berichtenbox is uw persoonlijke brievenbus waarin u digitale post van de overheid ontvangt.
Voordelen
De overheid kiest voor de Berichtenbox, omdat dit veiliger is dan verzending per e-mail. Wilt u uw post lezen in de Berichtenbox? Dan logt u veilig in met uw DigiD. U ontvangt uw overheidspost bij elkaar en u kunt dus niets kwijtraken. Ook kan uw post niet in een spamfolder terecht komen.
Voordelen op een rij:
- Uw overheidspost bij elkaar
- Makkelijk terug te vinden
- Gegarandeerd en op tijd
MijnOverheid als brievenbus
U kunt MijnOverheid en de Berichtenbox zien als de brievenbus. Heeft u een inhoudelijke vraag over een brief in uw Berichtenbox? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die u het bericht gestuurd heeft. Bijvoorbeeld de Belastingdienst als u een vraag heeft over een aanslag of uw gemeente als u een vraag heeft over de verlenging van uw paspoort.
MijnOverheid en de Berichtenbox zijn slechts een tussenpartij. Daarom kunt u vanuit de Berichtenbox geen berichten verzenden.
Machtigen
Wilt u hulp? Dan kunt u iemand toestemming geven uw berichten te lezen. Dit noemen we machtigen.
Heeft u nieuwe post in uw Berichtenbox? Als u e-mailmeldingen instelt, ontvangt u automatisch een mail als u een nieuw bericht ontvangt. Ook krijgt u herinneringsmeldingen als er ongelezen post in uw Berichtenbox zit.
Wilt u geen digitale post missen? Net zoals u regelmatig uw brievenbus leegt, is het verstandig om regelmatig in te loggen op MijnOverheid.
U kunt uw berichten vanuit uw inbox naar een archiefmap verplaatsen. Zo houdt u uw inbox overzichtelijk.
Gooit u een brief weg uit uw Berichtenbox? Dan kunt u het bericht uit de prullenbak terug naar uw inbox verplaatsen. Heeft u het bericht ook verwijderd uit uw prullenbak? Dan kunt u het bericht niet meer terughalen. Wilt u de brief nogmaals ontvangen? Neem dan contact op met de organisatie die de brief heeft gestuurd.
Veel overheidsorganisatie zijn inmiddels aangesloten op MijnOverheid, bijvoorbeeld de Belastingdienst, diverse gemeenten, het Kadaster en het UWV. Maar nog niet alle overheidsorganisaties versturen hun digitale post via MijnOverheid. Het kan daarom zijn dat u van uw gemeente (nog) geen digitale post kunt ontvangen via de Berichtenbox. U kunt in uw Berichtenbox alleen digitale post ontvangen van organisaties die zijn aangesloten.
Bekijk aangesloten organisaties
U bepaalt zelf van welke organisaties u digitale post via de Berichtenbox ontvangt. U kunt dit instellen via Instellingen -> Organisaties Berichtenbox.
Papier en digitaal
Aangesloten organisaties kiezen zelf welke post zij digitaal versturen en welke niet. Heeft u gekozen om uw post digitaal te ontvangen? Dan krijgt u in principe alleen de digitale post. Dit scheelt papier en is beter voor het milieu.
U ontvangt nog wel een papieren brief als de organisatie zelf ervoor kiest om zowel een digitale als papieren versie te sturen.
Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan op de website van de betreffende organisatie.